søndag 28. september 2014

Gregor og de hemmelige tegnene av Suzanne Collins

Ikke ofte jeg blogger hele serier, men bøkene om Gregor er utrolig spennende og jeg gleder meg til hver nye bok. Forfatteren er ekspert på å fremkalle bilder i hodet mitt og jeg ser lett disse bøkene som film!

I den forrige boka måtte moren til Gregor og Boots bli igjen i Regalia for å bli friske av pesten. Gregor og Boots reiser ofte for å besøke henne, men de overnatter ikke. Men så får dronning Luxa kronen hun ga til knaskerne sendt i retur. Det betyr at knaskerne har store problemer og Gregor vil bli med Luxa for å finne ut av det.
Akkurat da de er i ferd med å snike seg ut av slottet dukker Vikus opp og de må kamuflere reisen som en piknik. Så dukker andre opp og vil også være med. De blir mange på ekspedisjonen og det viser seg etter hvert at alle har en viktig oppgave underveis på denne reisen for å redde knaskerne. Det er gnagerne, med den kjempestore rotta Bane i spissen, som fordriver knaskerne og sender dem i døden. Vulkaner våkner til liv og spyr giftig gass og lava, livsfarlige vindstrømmer virvler i hulene i Ildlandet og asken legger seg etter hvert som et tykt, grått teppe over vennene. Det blir en tøff reise og det er alltid vondt å ta farvel når en av dem må gi tapt. Som Hazard sier:
"Hjertet mitt er så fullt fra før. Men jeg er sikker på at de andre vil gi plass til Thalia. Hun er jo ikke så stor".
Jeg vil låne denne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar